WhatsApp Image 2019-12-01 at 11.49.07

עשור המהפכה מסתיים בעוד 30 יום. אז מה חדש?

מי בכלל זוכר היום איך העולם היה נראה בלי הרשתות החברתיות? טוב, סתם, ברור שאם נולדתם אי שם במאה הקודמת, אתם עדיין זוכרים את החיים עם ערוץ טלוויזיה אחד בלבד וטלפון קווי. גם כשהאינטרנט הגיע, היה צריך להמתין שאמא תסיים את השיחה ואז להתחבר ואחרי זמן קצר לצפות לצעקות עצבניות לשחרר את הקו ומיד. גם הטלפונים הסלולריים נועדו בהתחלה כדי שנדבר ונתקשר אחד לשני גם מחוץ לבית. היום, מי בכלל זוכר שהטלפון החכם שלנו מיועד גם לשיחות ולא רק להתכתבויות או גלישה ברשת.

via GIPHY

אפשר להיות נוסטלגיים לגבי מה שהיה ולהתרפק על העבר, אבל מצד שני, תחשבו על המהפך שעבר העולם שלנו בעשור האחרון! כן, היו גם מלחמות ושינויי האקלים, אך היום, לכבוד תחילת החודש האחרון של העשור הנוכחי, אשמח להתמקד בפן החיובי הקשור למקצוע שלי והוא הרשתות החברתיות בראי הזמן.

כולנו יודעים אינטרנט התחיל בכלל בתור אמצעי תקשורת של צבא ארה"ב ועד שהגיע לשימוש הכלל עברו לא מעט שנים. בשנות התשעים לרבים מאיתנו הופיעו בבית מחשבים אישיים וחיבור לאינטרנט שלא דרש תפיסת קו טלפון. הייתה אפילו סכנת "באג 2000", אם אתם זוכרים, שאיימה להביא את העולם כולו לקריסה. הסכנה חלפה כלא הייתה והעולם נכנס למילניום חדש ונוצץ.

via GIPHY

בשנת 2003 השיק מארק צוקרברג את פייסבוק למטרה מפוקפקת יחסית, וכבר בשנת 2007 רבים מאיתנו הצטרפו לרשת החברתית, כי בסופו של דבר, אחד המנגנונים החשובים הקיימים אצל בני אדם הוא הרצון להשתייך ואם אפשר להשתייך למשהו ובו זמנית גם לא לצאת מהבית – מה רע? חוץ מזה, מי ידע שבסוף 2019 פייסבוק תהפוך לסוג של אלוהים שמכתיר ומדיח מלכים, שליטים ונשיאים?

via GIPHY

עסקים רבים זיהו את הפוטנציאל להתחילו לפרסם את עצמם. כי אם יש פלטפורמה חינמית שנראית כמו לוח מודעות, אז למה לא? פייסבוק, מצדם, זיהו את הפוטנציאל להרוויח והתחילו לגבות תשלום, לחוקק חוקים ותקנות ובמקביל לייצר פיצ'רים חדשים ומגניבים. היום אף אחד כמעט לא מצליח לדמיין את עצמו משווק או מקדם משהו בלי פייסבוק. ההטמעה הושלמה.

גם אינסטגרם בהתחלה נראתה שונה. היה ניתן לשתף תמונות וגם האפשרויות של עריכה היו די מוגבלות. בשלב מסוים נוספו הפילטרים ואז גם הוידאו הקצרים ובסופו של דבר המיזוג עם פייסבוק. היום אינסטגרם נחשבת לאחת הפלטפורמות הפרסומיות החזקות ביותר.

via GIPHY

זוכרים את הסרטון הראשון של יוטיוב, עם הפילים בגן חיות? מאז כל מי שמעלה את התוכן שלו ביוטיוב הספיק להתמקצע ולהשתדרג. אולפנים וירטואליים, וידאו אינטראקטיבי וכמובן פרסומות. יוטיוב פונה לקהלים רבים, גם צעירים וגם מבוגרים, שם כל אחד יכול למצוא את התוכן הרלוונטי ולכן גם לפרסם.

via GIPHY

מאוחר יותר כל רשת חברתית שקמה, חיפשה לעצמה הגדרה נישתית יותר. למשל, לינקדאין התמקדה בעולם העבודה והקריירה, ואילו סנאפצ'אט התמקדה יותר בקהל הצעיר ויחד עם טלגרם הציגה לעולם את האפשרות של ההודעות הנעלמות. עכשיו יש לנו גם את טיק-טוק, אפליקציה שרבים עדיין תוהים לגביה ויש כאלה שאף מזהירים ממנה בגלל התכנים הבוטים שמשפיעים על הקהל הצעיר ברובו, אבל בעלי עסקים רבים מזהים כאן הזדמנות לשווק לדור ה-Z, החבר'ה הצעירים שעדיין נשארים תעלומה למפרסמים רבים.

via GIPHY

העשור הזה היה רווי וגדוש בהתקדמות והתפתחות טכנולוגית. אני באופן אישי חושבת שמדובר בדבר מבורך, אך חשוב לי להזכיר שלנו, בתור מפרסמים, משווקים ובעלי עסקים בעידן הרשתות החברתיות יש אחריות גדולה. יש לנו אחריות כלפי הלקוחות הפוטנציאליים שלנו – גם מבחינת המוצרים והשירותים המוצעים להם וגם מבחינת התכנים. זה נושא שאני אשמח להעלות באחד הטורים הבאים שלי.

Stay Tuned!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *